Kreta

Jaha, då var man hemma från Kreta igen. En vecka går alldeles för fort. Ändå kände jag hemlängtan sista dagen. Sen när man väl kommer hem känns det som om man aldrig har varit borta. Det är väl som det sägs: Borta bra, men hemma bäst!

Ska väl försöka redogöra lite för vad vi har hittat på denna vecka. Det har blivit många timmar vid poolen i alla fall.

Torsdag
Vi blir skjutsade till Kungsängen av Marlene och Oliwer. Vårt plan ska lyfta 17:05, men vid 18:00 kommer vi iväg. Jag tycker inte om lyftet och kramade nästintill sönder Alex' hand. Men resten av flygningen gick bra. Försökte lyssna på ljudboken, men hörde ingeting av vad som lästes så jag fick inget sammanhang. Vi kom ner till Kreta under natten någon gång (kommer ej ihåg klockslaget, tror det var vid tolv grekisk tid). Där stod vi och väntade på bagaget i en kvav och varm hall. Alex' väska kom ganska fort, men min kom bland de sista då jag redan hade börjat föreställa mig hur min vecka på Kreta utan min packning skulle arta sig. Vid ett hade vi installerat oss på rummet. Det var varmt, men fint. Vi var ute och inspekterade poolen (som låg precis utanför vår balkong), men tyvärr fick vi ej bada så sent. Så vi kröp till kojs.






Fredag
Jag började dagen med att sitta på balkongen och läsa någon timme. Solen gassade redan tidigt på morgonen så jag gick ner och tog en morgonsimtur i poolen innan Alex vaknade. Till frukost blev det nudlar eftersom vi ej hade något annat att äta. Vid 10:45 skulle vi till Farmer's House på informationsmöte. Det var en liten restaurang som låg ett par hundra meter från vårt hotell. Vi fick någon fruktjuice, som smakade lite skumt, men som var väldigt läskande. Det var en himla massa prat om Vings utflykter och Kreta i allmänhet. Vi anmälde oss till en Mezenight (tror jag att det hette) på Zepos restaurang på kvällen (återkommer till det).



Efter mötet gick vi vidare ner till stranden. Där skuttade vi i vattnet med en gång. Det måste ha varit minst 25 grader varmt i vattnet. Hur skönt som helst. Det var lite vågor, som vi lekte i. Där var vi väl några timmar innan vi gick hemåt för att byta om och gå och handla. Ungfär 50 meter från vårt hotell hittade vi Lidl-butiken, som jag hade sett skylten till från vår balkong. Men den var ej öppen denna dag eftersom det var någon slags helgdag. Så det blev till att handla i en lite mindre affär. Sen blev det givetvis lite dopp i poolen och solning. Innan vi åkte iväg hanns det även med lite kortspelande och drickande på balkongen, vår specialité när vi är utomlands.



Vid 17 tog vi bussen in till Chania. Vi bodde tre kilometer utanför Chania, som är Kretas näst största stad, i en liten by som hette Kato Daratsos. Vi satt där på bussen och hade inte en aning om var vi skulle gå av eller vart vi skulle ta vägen när vi kom fram. Allt vi visste var att restaurangen skulle ligga i hamnen. Vi kom fram till något torg där alla andra människor gick av bussen så vi följde samma exempel. Det visade sig stämma. Det var ej så blodigt att hitta ner till hamnen och dess promenad. Det var väldigt vackert därnere. Vi hittade Zepos lite längre fram på ena sidan av hamnen. Men det var fortfarande mer än en timme kvar tills vi skulle äta där så vi gick och satte oss på ett annat litet ställe och tog en varsin drink. Det blev Sex on the beach och till varje drink man fick så fick man också en varsin tequila...blä! När vi väl kom till restaurangen var jag lite smålullig (har aldrig riktigt klarat av tequila, men vem gör det?). Beställde in en glas vitt vin, men fick vackert gå och hämta ett glas vatten också för det började snurra ganska mycket i huvudet. Bredvid oss vid bordet satt ett norskt par och en danskt par, som vi pratade oss genom middagen med. Det norska paret var lite äldre, men det danska paret var i vår ålder. Det bjöds på flera olika klassiska grekiska rätter. Vet ej om jag kommer ihåg alla, men ska försöka: grekisk sallad, saganaki: friterad ost, gyros, kebab, tzatziki (underbar), någon kycklling och sen var det någonting mer som ej minns så här på rak arm.
Kvart över tio gick vår sista buss hem och vi hankade på danskarna, som visste vart den gick ifrån. Väl på "busstationen" sa tjejen bakom disken till oss att vi var tvungna att gå till torget och ta bussen därifrån. Jaha, tänkte vi, hur fasiken ska vi hitta busshållplatsen där då? Men vi traskade dit. På vägen mötte vi det norska paret, som vi kunde leda rätt till den så kallade busstationen där vi hade varit. Vi gick runt torget och försökte hitta var vi skulle gå på, men hittade ingenting. Till slut gick vi in på ett hotell och frågade. Det visade sig att vi skulle gå på på samma ställe där vi klev av för bussen körde runt  i en cirkel fram och tillbaka till Daratsos. Vi hittade bussen, lyckades betala och komma ombord. Hela vägen hem så satt vi stirrandes ut genom rutan för att vara säkra på att vi kom rätt. Den första biten kände jag igen mig och var jätteglad över att vi har på väg åt rätt håll. Men ju längre vi kom ju osäkrare blev jag. Kändes som om vi åkte runt mitt i ingenstans ett tag. Men som tur var kom vid fram till hotellet och lyckades till och med gå av vid rätt hållplats. Men vi gick åt fel håll när vi skulle till hotellet och fick vända tillbaka för att komma rätt. Sådant som händer! :-) Vi gick som tur inte så långt. 













Innan vi kröp till kojs satt vi en stund på balkongen och spelade kort.

Lördag:
Detta var verkligen en latdag då inte mycket hände. Vi låg vid poolen i stort sett hela dagen. Alex hittade sin favoritleksak för veckan, nämligen 'den stola glöna lingen' (för de som ej förstår vårt språk:den stora gröna ringen). Den låg han och sov i en stund och givetvis förevigade jag detta på kort, som ni kommer att få se sen. Vi åt till och med vid baren på hotellet denna dag för vi orkade inte bege oss någonstans. Alex åt en cheeseburgare (någon som är förvånad?) och jag åt en club sandwich. Och givetvis hade vi ju också beställt in lite tzatziki.





På eftermiddagen gick vi för att handla lite mat. Vi gick förbi Lidl och kikade lite hur det såg ut. Det såg ut precis som hemma så jag var tvungen att snabbt gå ut därifrån. Vi tog en promenad neråt stranden till och tittade. Men det var för varmt för någon längre promenad så vi gick tillbaka till en affär, som låg mittemot Lidl och hette Inka. Tydligen någon stor matvarukedja i Grekland.





På kvällen blev det te och mackor a la Alex och Milla-latdag. Sedan spelades det kort och dracks vin på balkongen.









Söndag:
Också detta blidde en latdag. Förmiddagen spenderade vi vid poolen och eftermiddagen vid stranden. Detta var den första dagen då jag frös sen vi kom ner till Kreta (info till den som är intresserad av det). På kvällen åt vi på en restaurang nere vid stranden. Det var dock ingen höjdare, tyckte jag. Åt tzatziki, som smakade som hemma och kyckling-souvlaki, vilket är grillspett. Gav hälften av min kyckling till Alex och sen fick en liten kisse lite. Kissen var väldigt lik Cornelius, min systers katt. Tog ett kort på honom så ni kommer att få se. Han satt och tittade på mig hela tiden under tiden vi satt där, men jag hade ju ingenting mer att ge honom när maten tog slut. Tyckte så synd om honom. Efter middagen tog vi en promenad genom Daratsos. Vi gick stranden bort och sen upp på en väldigt trång gata. Där hittade vi en BP-mack, som jag bara var tvungen att ta kort på. Folket som stod och tankade tyckte nog att jag var en aning knäpp i huvudet, men det bjuder jag på eftersom jag är en aning knäpp ibland.









Måndag:
Denna dag hände det lite mera än förgående dagar. Vi hade nämligen hyrt bil för att ge oss av på egna äventyr. Det blidde en liten blågrå Fiat Punto. Precis i lagom storlek. Det var givetvis Alex som körde och tur var det för trafikvett saknas helt på denna ö och jag hade aldrig klarat att hålla huvudet kallt och köra i den trafiken. Vi bestämde oss för att åka mot Kissamos (ett namn som jag hade väldigt kul åt, ni som känner mig förstår varför). Det visade sig vara lite knivigare än vad vi hade tänkt oss. Vi hade fått en karta av biluthyrningsföretaget och det såg ut som en enkel rutt. Men grekerna vet inte riktigt hur man skyltar kom vi fram till. Det kom skyltar där det ej fanns någon avtagsväg och korsningar där skyltar saknades helt. Vi hade väldig huvudbry där en stund, men vi kom rätt tillslut. Men Kissamos visade sig bara vara en liten by med väldigt långa köer där folk körde kors och tvärs och slog ut bildörrar rakt ut i vägen. Ett helt under att vi kom levande därifrån och utan fler bucklor i den lilla bilen. Så vi åkte vidare. Stannade till vid någon liten hamn för att se om det fanns någonting av värde, vilket det inte gjorde. Så vi åkte vidare. Vi stannade till och åt vid en liten restaurang mitt ute i ingenstans. Men det var mysigt och maten var god. Jag åt en grekisk sallad och vad Alex åt minns jag inte.











Sen kom vi ner till Falesarnas (hette inte riktigt så, men nåt liknande). Det var en strand som var populär hos Kretafolket. Det var hur fint som helst, men väldigt höga vågor. Det var röd flagg, vilket innebär att man ej fick bada, men folk badade i vattenbrynet ändå. Man kände verkligen kraften i vågorna. Jag nöjde mig med stå inne vid kanten, men Alex hade väldigt roligt ute bland vågorna.











På vägen hem stannade vi till i Platanias eller Agria Marina (kommer ej ihåg vilket av dem det vart). Där testade jag i alla fall på att vara blond.



När vi kom hem blev det mat på Farmer's House. Jag åt en tzatziki avokado till förrätt. Det var avokado istället för gurka i. Helt underbart gott. Sen blev det pasta med svamp. När vi kom tillbaka till hotellet blev det en drink i baren innan vi återvände till vårat kortspelande på balkongen.







Tisdag:
Vi gick upp tidigt och skulle åka in till Chania. Det var någon marknad där, som vi ville se. Vi tog bilen för som Alex sa: "kör vi fel är det bara att vi stannar till, kollar kartan och frågar om vägen". Det visade sig att det inte riktigt var så. Liksom dagen innan var det väldigt dåligt skyltat, trafikvett saknades och det gick ej att se var vi var någonstans på kartan. Plus att vi ej hittade någon parkering. Så det blev en rundtur genom Chania tillbaka till hotellet. Vi var bara glada att ha kommit hem oskadda.

Väl hemma gick vi ut och lade oss vid poolen istället. Det var mycket lugnare och skönare.

På kvällen åkte vi in till Chania igen, men denna gången med buss. Lite säkrare. Vi promenerade längs strandpromenaden. Vi skulle egentligen gått ända ut till piren, men det var varmt och vi var hungriga så det blidde det inte. Vi åt på en liten mysig restaurang som låg precis vid vattnet. Var inte precis svårt att hitta dem eftersom det låg ungefär 200 stycken längs hela hamnen. Jag åt spaghetti med räkor och Alex åt en Souvlaki. Även här kom det en liten katt och tiggde. Tyvärr kom den för sent och vi hade ingenting kvar på våra tallrikar som den kunde få. Efter att vi hade betalat så gick vi till bussen och åkte hemåt.





 











Onsdag:
Sista dagen på Kreta. Denna dag blev det att ligga vid poolen och lapa sol. Vi orkade ej gå iväg någonstans så det blev lunch vid baren på hotellet. Vi åt en varsin club sandwich och givetvis resans sista tzatziki. På kvällen avancerade vi oss till balkongen med kortleken och öl och bacardi. Alex tog ett sista kvällsdopp innan de stängde poolen för natten. Jag fick i mig en bacardi för mycket och blev lite berusad. Men det somnade jag gott på.





















Torsdag:
Hemfärd! Jag gick upp till halv åtta och gick ut och satte mig på balkongen med boken. Sen gick jag in och väckte Alex för han ville denna dag vara med på morgonsimturen. Men det blidde ingen långt dopp eftersom Alex började frysa. Sedan åt vi frukost och packade det sista. 10:30 grekisk tid kom bussen och hämtade upp oss vid hotellet och vår resa hem hade börjat. Väl på flygplatsen checkade vi in vårt bagage och begav oss till taxfreeshopen. Men det blev inte så mycket handlat där. Bara lite vit Toblerone till oss sjävla och familjen. Vid 13:00 skulle vårt flyg lyfta, men vi blev försenade. Fick sitta ombord på flygplanet och vänta i ungefär en timme. Det var flyg före oss som skulle lyfta och ett tyskt plan som blev stående på banan och en massa militärflyg, som skulle landa. Men vid 14:15 kom vi äntligen iväg. Flygturen hem tog ungefär 3 timmar och 30 minuter så vid 16:45 svensk tid landade vi i Norrköping. Manne kom och hämtade oss och skjutsade hem oss till Borgs gård. Och det var grymt skönt att komma hem!






















Så nu är man hemma i regniga Sverige... genomförkyld och glad... men fortfarande så är borta bra, men hemma bäst!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0