Lite smått irriterande

Ibland finns det inget mer irriterande än när man kommer någonstans och tror att man är bland människor som vet vad de håller på med. Som till exempel när man går till läkaren, eller i detta fall barnmorskan. Och nej, jag är inte gravid! Jag skulle gå dit för att sätta in en p-stav. Pratade med en kvinna i telefon för ungefär en månad sen och förklarade läget (har även pratat med den barnmorskan jag skulle till innan). Hon tyckte att p-stav lät som ett bra alternativ för mig och skrev ut ett recept så att jag kunde gå och köpa en på apoteket innan mitt inbokade besök. Sagt och gjort så gick jag och köpte en stav, vilket inte är billigt. Priset ligger omkring 1000 kronor. Liten summa att betala egentligen för att få bukt med vissa kvinnliga problem.

Jo, så idag var det då dags att bege sig till barnmorskemottagningen på Vrinnevi för att få staven insatt. Var skapligt nervös pga att jag hatar nålar. Men ändå lättat över att dagen hade kommit så att jag kunde få det överstökat. Kommer in till barnmorskan och förklarar läget för henne, likadant som jag sa till den andra kvinnan i telefonen för en månad sen. Nej, då blir hon plötsligt tveksam till att sätta in staven. Hon tycker att jag istället ska ta kontakt med Lovisamottagningen för en gyn-undersökning. För kanske passar en spiral bättre för mig, även att jag inte har fött barn. Jag blir lagom irriterad och tycker att så här kunde man ha sagt till mig innan jag gick och köpte en stav, väntade en månad på en tid och sen tar mig in till sjukhuset...osv. Jo, men det skulle de ju ha sagt om jag hade berättat allt, vilket jag ju för i fasen har gjort!!!!! Bara att de tycker olika. Jaja, inte mycket att orda om det. Barnmorskan ville inte sätta in i staven i armen på mig. Så det var bara att knalla därifrån med den kvar i handväskan.

Ringde Lovisamottagningen med en gång för att boka en tid. De hade inga tider för tillfället utan man fick vänta en månad. Berättade läget för henne och att min barnmorska hade rådit mig till att ta kontakt med dem pga vissa omständigheter, vilka hon inte tyckte var skäl till att inte sätta in staven och förstod inte alls varför hon hade sagt så. Nähä, tänkte jag, hur fan ska ni ha det? Får jag ha staven eller inte?? "Nej, men vi bokar in en tid för undersökning så får vi se hur det ser ut, men jag ser inte att det skulle vara några problem för dig att ha p-stav som preventivmedel".

Vem ska jag lyssna på? Vad är det som gäller? Törs jag sätta in staven eller inte? Och gör jag inte det, har jag slängt 1000 kr i sjön eller kommer apoteket gå med på att ta tillbaka den pga medicinska skäl? Eller kanske bara inkompetenta människoskäl??

Visst, jag är jättetacksam att de säger ifrån och råder en till att göra en undersökning först, men ALLA säger ju OLIKA saker. Har de inte samma utbildning eller vad är det frågan om? Det här är ändå min kropp och mitt liv det handlar om och det ser inte jag som ett skämt. När jag söker vård, hjälp eller råd så förväntar jag mig ju att få det. För dessa människor ska ju kunna detta. Det är ju därför de finns där. Rätta mig om jag har fel!

Nu blir det kvällsmat!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja du gumman så är det att hamna i sjukvårdens klor.De vill väl bara vara där och hämta sin lön som de tycker är allt för låg för den utbildning de har men de kanske ska titta på lite vad de uträttar.Hoppas att det ska ordna sig för dig vart efter.

2009-10-22 @ 23:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0