Mjukt fetaost- och valnötsbröd

Till 18 bröd
25 g jäst
5 dl vatten
6 dl vetemjöl
8 dl durumvetemjöl
2 tsk salt
150 g fetaost
100 g valnötter

Pensling
3 msk olivolja

Till formarna
1 dl olivolja
1 dl vetemjöl

Tillagning
1.
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt mjöl och salt och arbeta degen väl. Låt degen jäsa under bakduk cirka 1 timme till dubbel storlek.

2. Smörj och mjöla 18 muffinsformar av metall, à ca 1 dl. Smula fetaosten och hacka nötterna grovt.

3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 18 bitar. Rulla dem till bollar. Lägg bollarna i formarna och gör ett hål i varje. Tryck i fetaosten och valnötter, spara lite till garnering, och nyp samman. Pensla bullarna med olivolja och strö över den sparade osten och nötterna. Låt bröden jäsa utan bakduk cirka 30 minuter.

4. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bröden mitt i ugnen cirka 18 minuter, tills de har fått fin färg. Låt svalna på galler.


Källa: Allt om mat


Tyvärr glömde jag bort att ta något kort på dessa verk. Ett tips är dock att pröva sig fram med mjölet för jag tyckte att de blev lite väl hårda. Men helt klart godkända. Jag hade heller inga muffinsformar av metall, lade bollarna direkt på plåt med bakplåspapper. Gick minst lika bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0