Junisemester 2010 i bilder och en del ord

Då har man anlänt hem efter några dagars semestrande i vårt avlånga land. Ni, som brukar läsa min blogg, vet nog antagligen redan vart vi har varit eftersom jag har skrivit lite kort ibland. Men har ni glömt bort det så har vi varit en sväng till Halmstad och sedan vidare till Helsingborg. Vi hade inte tur med vädret, men roligt har vi haft det. Eftersom jag redan har skrivit lite så tänkte jag ladda upp lite bilder och sen skriva en kommentar till varje. Lättare att komma ihåg vad som hände vilken dag då... Så håll till godo:

DAG 1: PÅ VÄG MOT HALMSTAD (med en avstickare i Ullared)


Stannar i Brahehus och äter frukost


Vädret för veckan visar sig....det regnar


En regnig promenad i Halmstad


Hamnen


En mysig stad med gamla anor


Alex vid Norre Port

Ja, det var vår första dag det. Det finns inga bilder från Ullared, men det är som det alltid är. Massor av pengar som försvinner och diverse skräp följer med därifrån. Annars satt vi mest i bilen och det finns inte mer att säga om det.

DAG 2: BESÖK I TYLÖSAND OCH STRÖVANDE I HALMSTAD


Alex i sin fina semesterhatt. Och fönstret bakom visar dagens väder: regn


Det var folktomt på stranden i Tylösand


Alex hjärtar Milla


Jag inspekterar en sten med autografer på....såg ej vad det stod


Alex gav Tylösand tummen upp

När vi återvände till Halmstad åkte vi till Galgberget för att besöka Hallandsgården. Det är ett ställe likt Färgargården i Norrköping. Alltså en massa gamla hus har flyttats och samlats på ett ställe och i ett av husen finns ett fik. Här intogs förmiddagskaffet.


Alex bad tjejen, som jobbade där att fotografera oss


Ett fint gammalt boningshus


En kvarn


Älskar detta! Det är gammalt, mysigt och kulturellt.

Därefter var det dags för Länsmuséet.


Jag hittade en så kallad Motbok, som användes inom Systembolaget förr. Man fick bara köpa ett visst antal liter alkohol per år och detta antecknades i denna lilla bok.


Tyckte att detta blev en bra bild även om den är suddig


På eftermiddagen tog vi en promenad i innerstaden


Halmstad känns lite som Söderköping, fast i större format


Jag undrar vad arkitekten tänkte på när han ritade detta hus


Jag på innergården till Halmstad Slott


Halmstad Slott (ett ganska tråkigt slott om ni frågar mig)


Får du ett sms, Alex? Eller?


En fin liten park, som vi hittade medan vi vandrade runt i väntan på att bion skulle börja. Vi såg Prince of Persia och det var riktigt bra. En film i min smak med vackra människor i.

Här är vår vistelse i Halmstad slut för denna gång. Jag älskade denna lilla stad. Den är mysig med gamla anor och inger en välkomnande känsla. Sen vet jag inte om jag skulle tycka likadant om vi hade åkt under högsäsong när alla semestrare ska trängas där. Då hade jag antagligen upplevt staden, som mer stressig. Jag är nöjd över att vi åkte nu, innan allt sätter igång. Det är lättare att slappna av när man är ensam turist. :-)

DAG 3: VI ÅKER TILL HELSINGBORG


Ett regnigt Bålstad. Vi hade tänkt att ta en promenad här och sen i Torekov, men det regnade för mycket så vi åkte direkt till Helsingborg


Regnet öste verkligen ner

När vi kom fram till Helsingborg hade dock regnvädret dragit förbi och det var uppehåll. Vi passade då på att gå en sväng i parken till Sofiero Slott. Den parken är utnämnd till Europas vackraste park 2010 och jag förstår verkligen varför. Det var hur mysigt som helst att gå där.


Ingången


Slotten från framsidan. Tänk er att ha detta som sommarresident, inte så pjåkigt va?


En lustig liten farbror, som sprang omkring därinne


Kronprinsessan Margareta, som skapade trädgården på Sofiero 1905-1920


Alex har gått vilse i labyrinten


Orangeriet

Kommande bilder är från Rhododendrondalen:













Slottet sett från dalen

Innan det blev dags för kaffe gick vi in i slottet och tittade runt lite. Det var en besvikelse. Jag trodde att det rummen skulle vara bevarade så som de var när Gustav VI Adolf och Louise (hans andra fruga) bodde där, men så var icke fallet. Två av rummen var rekonstruerade, men ej med originalmöblerna. Annars var det mest bara bilder på kungligheter på väggarna i de övriga rummen.


Så här ungefär. Och ni blir väl inte förvånande när jag säger att temat för utställningen var bröllop och kärlek. Undrar varför...


Här syns min besvikelse tydligt... samt min dåliga hållning


De hade i alla fall vacker utsikt


Sedan blev det kaffe och muffins

På kvällen blev det en promenad inne i Helsingsborgs centrum.


Alex väntar på fotografen


Den här var lite rolig


Häruppe ligger Kärnan


Här är den


Vacker utsikt över Helsingborg


Vi


Vi har roligt


Mitt namn står på skylten, men jag heter inte J...


Jag tänkte se om jag kunde flyga med mitt paraply, men fegade ur


En massa båtar


Chicken Raaaaace

DAG 4: VI ÅKER TILL DANMARK OCH SEDAN VIDARE TILL TYSKLAND

Klockan ringde 05.30 och då var det bara att pallra sig upp för att ge sig iväg till färjan.


Väntar på att få köra på första färjan


Frukost på färjan mellan Helsingfors och Helsingör


På färjan mellan Rödby-Puttgarden


Alex blev kaffesugen

Ja, då var den storyn slut. Dag 5 bestod enbart av en hemresa. Svängde förbi Sjögärdet, Björkeberga och Egnahemsvägen innan vi tillslut kom fram till Borgs Gård.

Betyg på resan:
Halmstad: 4/5 - en mycket mysig stad med gamla anor.
Helsingborg: 3/5 - en fin stad, men hann ej se mycket av den pga vädret
Danmark-Tyskland: 2,5/5 - satt i en bil hela dagen så därför var det inte så kul
Vädret: 1/5 - Regn, regn och sedan ytterligare lite regn
Resesällskapet: 10/5 - har inte skrattat så mycket på länge


Kommentarer
Postat av: Peter

Visste inte att det gick färja mellan Helsingfors och Helsingör :-)

2010-06-14 @ 19:30:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0