Stress, panik och ångest

Välkommen till min början på dagen. Sambons klocka ringde 05.15 imorse och det var också då jag slog upp ögonen. Låg först kvar och försökte somna om, men det gick inte. Tankeverksamheten hade nämligen satt igång. Morgonens orosmoment bestod och består av skolan. Är så otroligt stressad över den. Har ångest över att jag inte ska klara av kurserna och därför bli återbetalningsskyldig till CSN eller få skjuta upp ansökningen till vidareutbildning ytterligare ett år.

Ångesten blir inte mindre med tanke på min jobbsituation (som är en av anledningarna till att jag började plugga igen). När jag sitter med skolarbetet och telefonen ringer får jag hjärtklappning. Det kan vara någon från jobbet, som ringer och frågar om jag vill jobba. Om jag inte känner att jag hinner åka dit pga skolan, blir de sura och griniga och jag får dåligt samvete, plus att jag förlorar inkomst. Om jag åker dit blir jag superstressad över att inte hinna med uppgifterna i skolan.

På grund av att aldrig veta hur jag jobbar kan jag inte planera mitt liv. Det sociala blir lidande. Har planerat att fika med en gammal kompis nu i flera veckor, men avbokar hela tiden för att jag blir för stressad för att jag ser allt annat som jag måste göra (då främst i skolan). Detta leder då också till dåligt samvete gentemot min omgivning, som jag ej känner att jag hinner med.

Även sysslorna i hemmet har blivit en faktor i framkallning av panik. Det jag förut tyckte om att pyssla med, som att laga mat, baka, plocka om bland prydnadssaker, sy och sätta om blommor, gör jag nu i ultrarapid med den ständiga tanken att jag borde egentligen sätta mig ner och plugga istället för att hålla på med detta. Vissa av grejerna gör jag inte alls längre. Just nu är det väldig oordning här hemma vilket stressar mig till max eftersom det kommer folk hit i helgen. För visst måste man utåt sett visa upp ett välstädat och ombonat hem och liv. Jag har däremot inte tagit tag i det eftersom jag har suttit med skolböckerna hela tiden. Välj och prioritera! Vad man än väljer blir något av det lidande eller båda halvdant gjorda.

Har även varit hemma från jobbet i två dagar på grund av att jag har varit illamående och haft värk i magen, som antagligen har framkallats av alltför mycket negativ stress. Men att vara hemma från jobbet (även om jag dessa dagar har suttit med skolarbete) ger mig dåligt samvete och ångest för inkomstbortfall.

Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet om grejer som stressar mig just nu. Jag är inne i en ond spiral och har inte en aning om hur jag ska ta mig ur den. Hur man än vänder och vrider på det så måste allt ändå hinnas med inom dygnets 24 timmar. Man måste prestera, måste ligga på topp och framför allt så måste man LYCKAS!!

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh vad roligt. Hoppas du får tillbaka ditt login snart då så är det bara att buda på. :)



Så låter det som du behöver lugna ner dig lite tycker jag. Förstår din situation att det är sjukt jobbigt, men ta ett par djupa andetag och så börjar du om. En sak i taget. Planera in. Måndag ska jag... Tisdag ska jag... Onsdag ska jag VILA...Torsdag ska jag... osv. Då får du en överblick och vet vad du har framför dig. Det kan behövas omstruktureras om jobbet ringer plötsligt, men försök hålla dig till planeringen så noga det går. Du klarar det här. :) Och vi vänner finns här även om vi inte har tid att ses just precis nu. :)



Kramar!

2010-03-04 @ 11:51:26
URL: http://starattraction.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0