Fullkornspaj med ost och skinka

Detta recept fick jag av mamma. Jag lånade hennes Må Bra-tidningar och kopierade alla de recept, som jag tyckte såg mumsiga ut. Tyvärr har jag ingen bild att lägga ut på maträtten eftersom jag sitter vid en annan dator än vanligt (den har gått sönder och är hos doktorn). Åter till receptet. Det är verkligen värt att testa. Mycket god och nyttig måltid.

INGREDIENSER:

Pajdeg:
150 g Kesella lätt
2 dl dinkelmjöl (jag körde med vanligt mjöl för hade ingen dinkel hemma)
1 msk vatten
1 tsk flytande smör till formen

Fyllning:
100 g rökt skinka
1 dl purjolök
4 soltorkade tomater
2 dl riven ost
3 ägg
3 dl lättmjölk
salt och peppar.

TILLAGNING:
Blanda ingredienserna till pajskalet. Arbeta ihop till en deg och kavla ut den tunt mellan smörpapper. Tryck sedan ut den i en smord form, som får vila kallt i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Nagga degen med en gaffel och frögrädda i cirka 10 minuter. Vispa samman ägg och mjölk. Salta och peppra. Lägg resten av fyllningen i pajskalet och häll över äggsmeten. Grädda klart i cirka 20 minuter och låt vila en stund.

Servera med grönsallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0