Coq au vin



8 portioner
Tid: ca 1 timma och 45 minuter

Ingredienser
3-4 msk smör eller margarin
2 kycklingar, styckade i ca 8 bitar vardera
100-150 g rökt sidfläsk i strimlor
1 stor gul lök, skalad och grovhackad
2-3 morötter, skalade och skivade
1 flaska (75 cl) rött eller vitt vin
1-2 tsk salt
1-2 lagerblad
½ tsk svartpeppar
½ msk torkad timjan, stött
2-3 tsk torkad rosmarin
2 vitlöksklyftor, pressade
1 citron, rivet skal
några persiljestjälkar
ca 500 g steklökar
200-400 g champinjoner, skivade
3 msk vetemjöl
1 dl vatten
½ dl färsk timjan, hackad

Till servering
Ris eller potatis

Tillagning
Låt en del av fettet bli ljusbrunt i en stekpanna. Bryn fågelbitarna runt om, några i taget på medelstark värme. Lägg över dem i en rymlig gryta.

Stek fläsket knaprigt och lägg åt sidan. Fräs lök och morötter efter fläsket och lägg dem i grytan. Tillsätt vin, salt, lagerblad, peppar, timjan, rosmarin, vitlök, rivet citronskal och persiljestjälkar. Koka upp och koka under lock på svag värme 25-30 minuter.

Skala under tiden steklökarna, det går lättast om de först får ligga i hett vatten. Stek svampen i panna och låt det mesta av vätskan koka in innan resten av fettet läggs i. Fräs svamp och lök och lägg i grytan. Lägg också i det brynta fläsket. Ta eventuellt upp persiljestjälkarna. Koka ytterligare 10 minuter.

Rör ut mjölet med vattnet. Blanda det i grytan och koka ca 5 minuter. Smaka av, grytan ska ha en mustig smak. Strö över hackad timjan.

Servera med kokt potatis eller ris.

Källa: Coop mer smak, nr 10, 2009


Vi hade bjudit in mamma och pappa på middag för att tacka dem för att de tog hand om Maggan när vi var i fjällen. Jag har velat testa detta recept länge, men det har aldrig blivit tillfälle. Det blev helt klart godkänt, även av gästerna! Jag älskar grytor och förstår inte varför jag inte gör det oftare! Det är ju inte ens svårt. Idag måste jag säga att jag lyckades riktigt bra med matlagningen.

Kanske ska tillägga mina ändringar i receptet. Jag kan ju aldrig helt följa ett recept, utan måste göra vissa justeringar. Jag var bekväm och tog kycklingfiléer istället för hela kycklingar. Istället för persiljestjälkar tog jag vanlig fryst persilja (finns i frysdisken i affären) och halverade antalet steklökar. Jag valde även ett rött vin för att få lite mer färg på grytan.



    av 5


Kommentarer
Postat av: Mrs. L

Vad gott det där såg ut!



Nej, kanske inte ska hoppas allt för mycket på melodifestivalen nästa vecka... Men oavsett kommer jag sitta som klistrad. Är barnsligt förtjust i denna tävling ändå. :-)

2010-02-07 @ 20:45:18
URL: http://znarah.blogg.se/
Postat av: Sara

Hihi, lite hemligt. Vill kolla upp lite saker först, sen får vi se. :D

Kramis!

2010-02-09 @ 10:33:50
URL: http://starattraction.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0